(+45) 2176 1170 lasse@loemmel.dk

Ting du bør vide om logo design

Dato: 9. April 2020
5 min. video

 

Logo design er altid vildt spændende! Ofte starter vi med en ren tavle, hvor designeren og kunden sammen skal  definere det helt rigtige udtryk, som skal være kendetegnet for virksomheden fremover.

Gennem de par år, hvor jeg har været selvstændig i Lömmel har jeg mødt kunder med vidt forskellige forståelser for hvad man får, når man køber logo design.

Så lad os kaste os ud i temaet: “Ting du bør vide, når du skal have lavet et logo”

#1 Et godt logo fungerer i sort/hvid.

Vores øjne og hjerner afkoder visuelle elementer i sekvenser.

  • Først genkender vi former.
  • Dernæst ser vi farven.
  • og til sidst kan vi afkode tekst.

Det tager altså længere tid for vores hjerner at registrere en tekst, end en form, simpelthen fordi at tekst i sig selv består af mange komplekse former.

Derfor er mine illustrator sketches, altid i sort/hvid, så jeg kan arbejde med formgivning, før jeg bevæger mig videre til farve.

Dermed ikke sagt at man absolut skal have en særpræget form, som en del af sit logo. Men det skader ikke.. 

#2 Lav et brief

Sørg for at du, sammen med din designer, får formuleret et brief. Briefet bliver den kreative rettesnor for hvad der til sidst ender med at være slutproduktet = det gode logo!

Udformningen af briefet, sker ofte som én af de første aktiviteter mellem dig og designeren.

Nu hvor vi er i det tidlige stadie, så kommer næste punkt

#3 Halv betaling up-front

En udbredt misforståelse er, at designeren skal levere et færdigt logo, før man som kunde betaler. Måske deler du den opfattelse.

Men når du beder en designer om at lave et logo til dig, så igangsættes alt øjeblikkeligt.

Forstået sådan her: Designeren begynder at idéudvikle mentalt, allerede på første møde, fordi man ganske enkelt ikke kan lade være.

I det sekund designeren går igang, så tæller taxameteret. Det er dig, som opgavestiller, der betaler for det arbejde – Ikke designeren selv. Designeren arbejder netop på at idéudvikle den helt rigtige løsning til dig, og dén del er altså ikke gratis.

Med halv betaling up-front, viser det kundens oprigtighed. Man får skelnet de seriøse kunder, som man bliver glad for, fra de useriøse, som man ofte ender med at fortryde et samarbejde med.

Det fører mig videre til næste punkt..

#4 Logo design er en proces, ikke et produkt

Når du køber logo design, er det for det første vigtigt at du som kunde er klar over, at et logo ikke er et hyldeprodukt.

Det kan mere sammenlignes med et skræddersyet jakkesæt, som kun du kan passe, og som kun du ser godt ud i.

Dét, du igangsætter med logo design, er en designproces, hvor man tager hel masse ingenting og pludseligt forvandler det her ingenting til noget. Ofte noget ret fedt.

Før designeren overhovedet rører sin sketchblok, skal der researches og findes inspiration.

Vi vil have dybere viden om jeres virksomshed og DNA,

vi søger inspiration og lave Pinterest boards, med farver, typografier og stilarter, som kunne være relevante for netop jeres koncept.

Først herefter, begynder håndværket at komme i spil;

når alle de forskellige indtryk skal konverteres til ideer.

Der brainstormes og sketches på fuld skrald. Der sorteres, raffineres, revideres og itereres – ofte gentagende gange.

Til sidst, ender det med en løsning som bliver præsenteret for dig. Bag den, ligger mange timers grundig research, idéudvikling, aktive til og fra-valg og naturligvis gode argumenter.

Så husk, logo design er en proces – ikke et produkt.

Næste punkt bliver måske kontroversiel

#5 Design bliver ofte et spørgsmål om smag..

  • men hvem har så ret, hvis man ikke er enige?
  • Kunden eller designeren?

Inden du hyrer en designer til et logo, skal du stille dig selv det her spørgsmål: Tænker jeg at denne person, ud fra sit portfolio, vil levere den bedst mulige løsning, til denne opgave.

Hvis svaret var ja, så stol på hvad denne person siger, og lyt efter deres argumentation. Der er en grund til at du hyrede denne person, og ikke prøver på at lave det selv.

Hvis du er nervøs for at ende med et logo, som ikke helt falder i smag, så indarbejd rum i budgettet til revideringer, eller lav en forhåndsaftale herom.

Den løsning designeren har leveret, kan jo meget vel være den helt rigtige løsning på baggrund af trendanalyser, markedsindsigt og fagviden.

Så er det designeren skal betale de ekstra timer af egen lomme, for mere arbejde? Og hvem definerer om løsningen er god eller dårlig? Her vil jeg backtracke og understrege at briefet en god idé at have på plads!

Relevante blogs

Lömmel nomineret af EY til Årets Startup

Lömmel nomineret af EY til Årets Startup

Dato: 10. September 2019 AalborgEY's Entrepreneur of the Year er verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence, som hylder de bedste vækstskabere i Danmark og globalt. Som et lyn fra en klar himmel En jury har nomineret Lömmel i kategorien 'Årets Startup' til EY...

Fodbold og regnbueflag

Fodbold og regnbueflag

Dato: 24. Juli 2019 AalborgxLiverpool FC ændrede i nat profilbillede på deres SoMe kanaler. Regnbueflaget danner baggrund til det foranliggende historiske klublogo. Ved første øjekast virker det ufarligt og trivielt. Indtil man læser det hadefulde kommentarspor. Jeg...

Dårligt design koster kassen

Dårligt design koster kassen

Dato: 18. Juni 2019 AalborgCorporate identity. Visuel Identitet. Brand identitet. Whatever. Uanset hvad du vælger at kalde det; så er det vigtigt. For dårligt design er dyrt - også selvom du tror du sparer penge. Sanse-overload Vi lever i en samtid, hvor vores hjerner...