fbpx
(+45) 2176 1170 lasse@loemmel.dk

Rejsen med Ryå

Hør om de forskellige overvejelser der ligger til grund for Aabybro Mejeris nye visuelle identitet til Ryå is

Aabybro Mejeri har eksisteret siden 1888.

I over 130 år.

Hvis ikke dét faktum skulle vække ærefrygt for en ‘ung’ designer, der foreslår en ny visuel identitet til selvsamme virksomhed, så ved jeg ikke hvad ellers skulle gøre det.

Men da mit afgangsprojekt om dette redesign af Ryå is havde sikret et 12 tal, gav det blod på tanden. Kort efter sad jeg til møde med mejeriejer N.H. Lindhardt, hvis hjertebarn er netop Aabybro Mejeri og særligt brandet Ryå is, som han selv idéudviklede og skabte for omtrent 40 år siden.

Da præsentationen er slut, siger Lindhardt noget i retning af; “Det var super godt, Lasse. Kunne du ikke komme forbi igen, og præsentere det hele påny for min bestyrelse?”.

Gulp.

“Jo jo, naturligvis!”

Flash forward til at jeg står i et konferencerum på Blokhus Strandhotel, overfor 8 fremmede mennesker der skal se og bedømme hvad jeg har forberedt.
– Bonus info: Jeg har taget alt for mange lag tøj på.

Du ved forhåbentlig allerede at Ryå is idag har en ny og spændende visuel identitet. Så lad os springe ud i at forklare lidt nærmere om hvorfor dét er fedt;

Behovet for den visuelle identitet

Ryå is’ forrige visuelle identitet var, uden at kritisere nogen, måske ikke længere ‘up to date’. Især sammenlignet med de konkurrende brands, der mere markant har prioriteret design og marketing. Omvendt har Ryå is produkterne vundet adskillige priser for deres is. Her er et (bemærk: Lille) udpluk:

  • 16 guldmedaljer ved mejeriudstillingen fra 1994 til 2018.
  • Modtager af Dansk Gastronomisk Akademis Hæderspris
  • Modtog Børsens fødevarepris i 2004 og 2007
  • Blev tildelt SLOW FOOD Guldsnegl i 2004-05

Aabybro Mejeri og Lindhardt-familien har især fokuseret på: Produktkvalitet.

Smagen af RYÅ IS simpelthen himmelsk og en sådan is kan jo sælge sig selv. Ikke?

Men..
Hvad nu hvis den visuelle identitet var lige så lækker, som isen?

Kernefortælling og Somatiske Markører

For at kunne fortælle DIG, en lækkersulten og potentiel kunde, om isens kvalitet, var det essentielt at Aabybro Mejeris kernefortælling dannede ramme for designprocessen.

Da denne blev formuleret og konkretiseret, udsprang USP’erne:

  • Historie
  • Familie,
  • Tradition,
  • Håndværk.

Ved at kommunikere disse 4 nøgleord er formålet at vække autenticitet, og dermed troværdighed til brandet, allerede når du ser deres visuelle udtryk for første gang.

Mere nørdet kan man sige at jeg var bevidst om at forsøge på at udløse positive somatiske markører, som er en slags kognitiv genvej i hjernen; En underbevidst proces man foretager i købsbeslutninger, hvor associationer, minder, følelser og holdninger, i et splitsekund påvirker om du vælger produkt A, B eller C.

(Anbefaling: Køb Martin Lindstrøm, Buy-o-logy, 2008)

Hvis du i dag ser på etiketten af en 800ml Hasselnød is, skal du gerne kunne mærke de 4 førnævnte nøgleord blive kommunikeret. Lad os dykke lidt dybere i hvordan:

1) Design

“Du skal IKKE røre ved logoet”. Citat Lindhardt.
(OK!)

Mit mål var derfor at skabe et visuelt udtryk hvori det mørkeblå logo ville blive omfavnet af designet; gennem farver, typografi, billeder og simple grafiske elementer.

Ønsket var at opnå, hvad jeg vil kalde, et retro-moderne udtryk; bestående af friske farver, og spændende typografier, med et vip på hatten til mejeriets flotte 130 års historie.

2) Farver

Jeg introducerede cremefarven, der med solid tilstedeværelse i alle visuelle elementer, skal symbolisere den bløde smag af fløde i isen, og som tilmed er udgangspunktet for langt de fleste produkter Ryå is producerer.

De øvrige farver i paletten symboliserer de forskellige smagsvarianter og bliver således kombineret til et stribe mønster.

Det gav mig en slags 50’er følelse. Hvilket på samme tid harmonerede perfekt med Lindhardts forkærlighed for ældre biler.

3) Typografi

Typografierne skulle især kunne:

  • fortælle om den bløde, runde smag (fed og håndskreven),
  • fortælle om en afsender med historie (klassisk romansk skrift),
  • give ovenstående et tidssvarende modspil (moderne sans serif)

*Fun fact: En undersøgelse af Sarah Hyndman har påvist at brugen af 2 forskellige skrifttyper kan afgøre hvordan de medvirkende oplevede smagen af et produkt;

  • Kurvede og tykke skrifttyper gjorde slikket blødt og sødt.
  • Smalle og skarpe skrifttyper gjorde det bittert og hårdt. (Dét er ret vildt!)

4) Billeder

På emballagedesignet ser man, i bunden, mejeriet tone frem i sort/hvid/creme nuancer.
Billedet viser; Mejeribygningen og en stolt mejerist der hænger ud af døren på sin is-truck.

Her er formålet at vække den førnævnte autenticitet;
Aabybro Mejeri er et virkeligt sted, med en historie, drevet af virkelige mennesker

Perspektivering

En hurtig Google søgning efter konkurrenterne på 800ml flødeis, vil vise relativt store spillere, med emballage der er så clean, monotont eller regulært intetsigende, at der ligeså godt kunne have stået “indsæt firmanavn her”.

Jeg er begyndt at undre mig hver gang jeg ser is-sortimentet i Rema1000, Fakta eller Bilka, og tager mig selv i at tænke:
“Hvor er JERES forsøg på at trigger positive somatiske markører?”

“Hvilke USP’er har I, udover at isen er lavet på Bourbon vanilje?” (ligesom alle de andre)

Måske er denne iagttagelse sat på spidsen. Måske ikke.

Tænk over det næste gang du skal vælge mellem produkt A, B eller C; Hvad end det er flødeis, mælk eller rugbrød. Hvorfor vælger du som du gør?

Meget falder ud på de somatiske markører, som designet vækker i dig – ubevidst.

Mit mål var at skabe et udtryk du slet ikke ville kunne undgå at bemærke, hvis de lå side om side med konkurrenterne i køledisken.

En identitet der er lige så interessant og visuelt dragende, som jeg personligt finder den bilinteresserede mejeri-familie, beliggende langs Ryå i Aabybro.

Se også deres nye hjemmeside: www.ryaais.dk

30 min gratis sparring

Hvis ovenstående har været inspirerende, så tag kontakt! Lad os se hvad vi kan skabe sammen