Nike er KONGERNE af branding
Dato: 15. Maj 2019
Aalborg
Du skal stå for noget..
Nike er konger af branding 👑
Hvad der indledningsvis virkede som en shitstorm, med kursfald og afbrændte sneakers, da de ‘endorsede’ Colin Kaepernick – endte med at øge Nikes markedsværdi. Markant.
Jeg vil ikke gengive mere af handlingsforløbet. Blot kort konstatere hvorfor det virker.
Nike tog et standpunkt. Underminér ikke, at Nike gik ud og modsagde NFL. Ét af de absolut største sportsbrands i verden.
De gik ganske enkelt ud, kridtede banen op og sagde; “Hér står vi, uanset om I kan lide det eller ej.”
Efter en omgang bål og brand, fra de kunder der mente det var upatriotisk; steg Nikes markedsværdi til et rekordhøjt niveau.
Læring: Kend dine kernekunder, deres værdier, og vær ikke bange for at stå ved dine egne værdier som brand.
Så var der Pepsi..
Pepsis forsøg på at ‘hoppe ombord’ på Black Lives Matter vognen, med et storyboard omhandlende Kendall Jenner, der løser konflikter med en Pepsi – er en kæmpe maveplasker. I en sådan grad af Pepsis marketingchef, kort efter trak sig fra sin stilling. Av.
Patos på overdrive
Tilbage til Nike. Følgende historie kender du måske ikke. Justin Gallegos, en marathon atlet med spastisk lammelse. Han er top professionel, dedikeret og netop indbegrebet af det underliggende slogan, som jeg ikke engang behøver nævne – for du tænker garanteret på de 3 ord lige nu! 💭 Se hvordan Nike påvirker hans liv, i en hjertevarm video nedenfor.
Hent servietter.
Bottom line, en virksomhed skal ikke være bange for at stå for noget. Branding er i bund og grund et forhold; altså relationen mellem virksomheden og kunderne.
Nike gør det svært, ikke at elske dem.
Nyeste blogs
Har du læst de seneste blogs?Framework: Det gode brandnavn
Dato: 19. Feb. 2021 Læsetid 10 min. Hvordan finder man på et navn til virksomheden? Det er svært at finde et godt brandnavn. De, der har prøvet det kan berette, at det er en frustrerende proces. Hvad værre er, så er langt størstedelen af de gode navne optaget og...
Ting du bør vide om logo design
Dato: 9. April 2020 5 min. video Logo design er altid vildt spændende! Ofte starter vi med en ren tavle, hvor designeren og kunden sammen skal definere det helt rigtige udtryk, som skal være kendetegnet for virksomheden fremover. Gennem de par år, hvor jeg har...
Neo-generalisten: et opgør med siloer
Dato: 11. Marts 2020 5 min. læsning Er generalisten virkelig så ilde anset? I dette indlæg slår jeg et slag for generalisten, som ofte bliver en udskældt profil, som resultatet af specialist-glorificeringen. Et slag for generalisten Generalist-betegnelsen har i...