(+45) 2176 1170 lasse@loemmel.dk

Nike er KONGERNE af branding

Dato: 15. Maj 2019
Aalborg

Du skal stå for noget..

Nike er konger af branding 👑
Hvad der indledningsvis virkede som en shitstorm, med kursfald og afbrændte sneakers, da de ‘endorsede’ Colin Kaepernick – endte med at øge Nikes markedsværdi. Markant.

Jeg vil ikke gengive mere af handlingsforløbet. Blot kort konstatere hvorfor det virker.

Nike tog et standpunkt. Underminér ikke, at Nike gik ud og modsagde NFL. Ét af de absolut største sportsbrands i verden. 

De gik ganske enkelt ud, kridtede banen op og sagde; “Hér står vi, uanset om I kan lide det eller ej.” 

Efter en omgang bål og brand, fra de kunder der mente det var upatriotisk; steg Nikes markedsværdi til et rekordhøjt niveau.

Læring: Kend dine kernekunder, deres værdier, og vær ikke bange for at stå ved dine egne værdier som brand. 

 

Så var der Pepsi..

Pepsis forsøg på at ‘hoppe ombord’ på Black Lives Matter vognen, med et storyboard omhandlende Kendall Jenner, der løser konflikter med en Pepsi – er en kæmpe maveplasker. I en sådan grad af Pepsis marketingchef, kort efter trak sig fra sin stilling. Av.

 

Patos på overdrive

Tilbage til Nike. Følgende historie kender du måske ikke. Justin Gallegos, en marathon atlet med spastisk lammelse. Han er top professionel, dedikeret og netop indbegrebet af det underliggende slogan, som jeg ikke engang behøver nævne – for du tænker garanteret på de 3 ord lige nu! 💭 Se hvordan Nike påvirker hans liv, i en hjertevarm video nedenfor.

Hent servietter.

Bottom line, en virksomhed skal ikke være bange for at stå for noget. Branding er i bund og grund et forhold; altså relationen mellem virksomheden og kunderne.

Nike gør det svært, ikke at elske dem.

Nyeste blogs

Har du læst de seneste blogs?
Lömmel nomineret af EY til Årets Startup

Lömmel nomineret af EY til Årets Startup

Dato: 10. September 2019 AalborgEY's Entrepreneur of the Year er verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence, som hylder de bedste vækstskabere i Danmark og globalt. Som et lyn fra en klar himmel En jury har nomineret Lömmel i kategorien 'Årets Startup' til EY...

Fodbold og regnbueflag

Fodbold og regnbueflag

Dato: 24. Juli 2019 AalborgxLiverpool FC ændrede i nat profilbillede på deres SoMe kanaler. Regnbueflaget danner baggrund til det foranliggende historiske klublogo. Ved første øjekast virker det ufarligt og trivielt. Indtil man læser det hadefulde kommentarspor. Jeg...

Dårligt design koster kassen

Dårligt design koster kassen

Dato: 18. Juni 2019 AalborgCorporate identity. Visuel Identitet. Brand identitet. Whatever. Uanset hvad du vælger at kalde det; så er det vigtigt. For dårligt design er dyrt - også selvom du tror du sparer penge. Sanse-overload Vi lever i en samtid, hvor vores hjerner...