Glemmer din virksomhed noget vigtigt i jagten på et højt følger antal?
Jeg oplever at man i mange virksomheder opstiller et stort følger antal på de Sociale Medie-kanaler, som et vigtigt kriterie der skal indfries, da man jo ønsker at nå X-antal følgere.
Der er endda mange virksomheder der ikke er skarpe nok til at holde styr på hvilken konverteringsrate de har, på deres trafik fra Sociale Medier. (Vi ser dog lidt bort fra salg og konvertering i denne omgang.)
Det er givetvis en naturlig målsætning at kunne bryste sig af et stort antal følgere. Det lyder uden tvivl godt at man har eks. 35.000 følgere, som lige er 3.000 mere end konkurrenten længere nede ad gaden. Bevares!
Personligt vil jeg dog langt hellere have halvdelen af ovenstående antal; såfremt de er aktive følgere, der liker/reagerer, kommenterer og deler mine opslag. Her er hvorfor:
I jagten på høje følger antal kan man som virksomhed risikere at glemme, noget der virkeligt rykker;
organiske interaktioner/engagement. At skabe indhold som dine brugere ikke blot kan lide, man har lyst til at videreformidle.
Nogle in-house-marketing afdelinger, (et ansvar der i nogen virksomheder tilfalder dén der lige ved mest om sociale medier, som så skal passes ved siden af de andre arbejdsopgaver – taler af erfaring), får pacet et mantra om at man død og pine skal have indhold ud HVER dag. Samtidig skal vi da have smidt en forfærdelig masse penge efter en eksponerings-kampagne så vi får FLERE. FØLGERE!
Det handler naturligvis ikke blot om at sørge for ens budskab, tone of voice, etc. sidder ‘lige i skabet’. Men også om at skabe indhold der tager afsæt i følgernes interesser, og tænk især over grundlaget de måtte have for at følge jer. Inddrag jeres community, søg ud mod jeres ‘brand advocates’ og brug dem.
Her er et ‘Best Practice’ eksempel:
SAMSØE SAMSØE
I skrivende stund har Samsøe Samsøe omtrent 58.521 Facebook følgere. Imponerende tal, der klinger godt på direktionsgangen. Men dette er ikke ‘Best Practice’ eksemplet.
– Der kommer opslag, dagligt, med et model billede og tekst.
– gns. interaktion pr. opslag:
ca. 5-15 likes. 0 kommentarer. 0 delinger. Under 1K visninger.
ELSK
Sammenligner vi med Klitmøller-brandet ELSK, som d.d. har 10.358 Facebook følgere. (ca. 1/6 del af Samsøe Samsøes følger antal)
– De laver markant færre, men bedre opslag, der tager afsæt i deres ‘Why’, og værdier som interesserer målgruppen.
– gns. interaktion pr. opslag: 100-150 likes, 5-20 kommentarer, 5-10 delinger. 12K visninger.
Jeg ville langt hellere være ELSK i dette scenarie. Sådan burde du og din chef også have det. Moderne marketing skal for virksomheden naturligvis være datadreven og med blik for konverteringer, men for målgruppen skal man huske at skabe værdi. Dette gør man eksempelvis ved at facilitere et fællesskab og tale i øjenhøjde med forbrugeren. Tidligere stod virksomheden og kommunikerede fra en ophøjet piedestal, hvorfra man kunne udsende enetaler til ‘følgerne’, som passivt kunne lytte.. og købe..
I dag, der råber følgere tilbage. Hvis jeres virksomhed har 10 tusind/+ følgere, med dårligt content, der giver lav interaktion, så siger du med al sandsynlighed ikke noget der interesserer dit publikum.
Det er måske endda på tide at skrue op for idéudviklingen og begynde at skabe indhold din brugere ikke vidste de manglede!
Lömmel arbejder bl.a. med Content Marketing, Video og idéudvikling heraf. Kontakt os, hvis du ønsker at tage dit content til et nyt niveau.
30 min gratis sparring
Lad os tage en snak om mulighederne