fbpx
(+45) 2176 1170 lasse@loemmel.dk

Forskellene på Branding og Marketing

Hvis jeg bad dig om at definere forskellene på de to lige nu, havde du så et klokkeklart svar?

Min egen oplevelse er at begreberne, Branding og Marketing, meget ofte blandes sammen. Ikke kun i ledelser og bestyrelser, men endda også internt i marketingbranchen.

Ved en hård opdeling af de to; handler marketing om taktik, mens branding handler om strategi.

Det er to forskellige vinkler og retninger, der dog unægteligt influerer hinanden!

Marketing: Simplificeret

Marketing handler i bund og grund om at pushe sit budskab; at generere salg eller ‘konverteringer’. Ligeså vel som det kunne være køb af et produkt, kunne det være sign-ups til nyhedsbrev, eller lign.

Typisk kommunikeres budskaberne således:

  • “køb vores produkt, det er det bedste på markedet”,
  • “køb vores produkt, Kim Kardashian bruger det”
  • “køb vores produkt, det løser dine problemer”

Salg, salg, salg! – (Push Marketing)

Omvendt, findes der naturligvis også pull marketing (Content Marketing), hvor man taler ud fra et krydsfelt mellem din målgruppes interesser / pains og virksomhedens ekspertise / passion. Her handler det om at lave indhold der fungerer som en magnet og tiltrækker dit publikum. Content Marketing er en langsigtet strategi eller tiltag, mens push marketing (ofte) er kortsigtet, på eks. kampagneniveau.

Branding: Simplificeret

Branding handler om at få tillagt jeres produkt, virksomhed, person eller navn en merværdi.

Ét er at være en smartphone
– noget andet er at være en iPhone.

Apple er eksempelvist ekstremt dygtige til deres branding, men tænk lige over det en ekstra gang…
Der findes altså telefoner derude, som teknisk er bedre.

Inden du skærer hovedet af mig så forholder det sig således anno 2018: Huawei og Sony har bedre kamerateknologi, og
Samsung har så gode skærme at Apple rent faktisk køber deres skærme her.

Men Apples brugeroplevelse, look and feel og visuelle udtryk bekræfter individerne der enten har købt, eller overvejer at købe produktet, at de tager ‘det rigtige valg’. 

Med branding fortæller man verden;

“Her er vi. Derfor eksisterer vi. Hvis du kan lide det vi står for, bør du købe os”.

Man etablerer en relation med brugeren, frem for udelukkende at pushe salgsbudskaber. Branding kommer ikke kun til udtryk i jeres marketing. Branding handler om at være opmærksom på alle berøringsflader, hvor jeres brugere er i kontakt med jer.

Sørg for at få kortlagt brugerrejsen.

Virksomhedens brand er bl.a. jeres kundeservice, salgspersonale, arbejdsmiljø, ledelsesfilosofier, butiksindretning, look and feel på produkter, design- og farvevalg, tone-of-voice, sociale aktiviteter og CSR. For bare at nævne nogle få!

Alina Wheeler beskriver i bogen, “Designing Brand Identity” fra 2012, at et brand har 3 primære funktioner;

  • Navigation: hjælpe brugeren med at navigere i et felt af identiske produkter eller services, der alle løser samme behov.
  • Reassurance: kommunikere på en sådan måde at man bekræfter brugeren i at have taget det rigtige valg, når de vælger netop dit brand.
  • Engagement: kontinuerligt at benytte særpræget visuelle udtryk, billeder, tone-of-voice, og kommunikation, der skal få brugeren til fortsat at have en relation til brandet.

Branding og Marketing: Et parforhold

Grundlæggende handler branding om relationen mellem virksomheden og forbrugeren. Man bør se det som værende et parforhold; I sin tidlige fase er det skrøbeligt, men man kan ende med at blive smask forelskede og endda gift med modparten.

Branding er derfor ikke hvad I selv tror I er, det er hvad jeres omverden synes I er. I bestemmer ikke selv over brandet, det gør målgruppen og omverden.

Virksomhedens marketing kan derfor være et værktøj til at få flere “ind i folden”, og skabe endnu flere forhold, som kan udvikle sig og blive rosenrøde!

Det går op for mig nu at denne analogi blev en kende mere polyamorøs end planlagt, men du forstår pointen!

Brand advocacy og Word-of-mouth

Der findes nemlig ingen bedre ambassadører end de kunder, som knuselsker jer. Her prikker man hul på den hellige gral indenfor branding; det vi kalder ‘Brand advocacy’.

Brand advocates er kunder der, helt af sig selv, anbefaler og lovpriser jer vidt og bredt. Jeg siger det her: Der findes ikke en marketingkampagne, der slår en hær af brand advocates.

Som mennesker stoler vi nemlig langt mere på budskaber fra folk vi kender og har en relation til, end de gængse marketing metoder og kanaler (bemærk igen: relationen).

Word-of-mouth er uvurderligt.

Hvad gør man?

Virksomhedens marketing indsats bør naturligvis altid være et parløb med brandstrategien, og udspringe heraf, men brandet er altid vigtigere og ‘større’ end den individuelle marketingkampagne.

Jeg anbefaler at man som virksomhed får defineret hvordan man ser sig selv og hvordan man ønsker at blive set og opfattet.

Dyk ned i virksomhedens kernefortælling, udform et brandpromise og sørg for altid at have jeres brand i bevidstheden, når der udformes marketingbudskaber.

Med en klar brandstrategi vil I stå stærkere og tydeligere i landskabet, i alt hvad virksomheden foretager sig. Det kan mærkes på bundlinjen!

30 min gratis sparring

Skal vi få fundet ind til kernen i jeres brand?
Jeg tager kontakt, hvis du deler din mail her