(+45) 2176 1170 lasse@loemmel.dk

Liverpool FC og regnbueflag

Dato: 24. Juli 2019
Aalborg

xLiverpool FC ændrede i nat profilbillede på deres SoMe kanaler. Regnbueflaget danner baggrund til det foranliggende historiske klublogo.

Ved første øjekast virker det ufarligt og trivielt.
Indtil man læser det hadefulde kommentarspor.

Jeg ser flere årsager til hvorfor Liverpool FC er modige, ved at bruge deres brand til at tage et tiltrængt opgør.

Bemærk: fokus for dette indlæg er på de mandlige ligaer og underliggende udfordringer ift. seksualitet.

Kulturen

Fodbold, og især kulturen omkring fodbold, er stereotyp. Der hersker en dominerende forståelse af hvad en “rigtig” fodboldspiller er, og hvad han især ikke er. Selvom vi mener at være inkluderende og forstående her i vesten/skandinavien, så er der ingen nuværende spillere på højeste niveau, der har turde tage springet. Endnu.

En klub og et brand som Liverpool har ikke kun fans, indflydelse og rækkevidde, alene i England. Mennesker fra forskellige kulturer, jorden rundt, følger klubbens kampe, SoMe kanaler og content på daglig basis. Dette ses tydeligt i føromtalte kommentarspor på Facebook, hvori der nu deles alt fra hyldester og hjerter til grønne bræk-emojis og hadefuld retorik.

Nu risikerer dét jeg skriver at blive kontroversielt, eller forstået som om jeg selv har en hadefuld agenda, men hæng på;

Folkene bag de hadefulde kommentarer, kommer i overvejende grad fra Østeuropa, Afrika, og Mellemøsten. Der er naturligvis også kommentarer fra mere vestlige nationaliteter, men vægtskålen vejer tungest på førnævnte. Der er tale om lande hvor homofobi er (mere) alment, og hvor homoseksualitet sjældent bliver italesat med andet end vold og ydmygelse. Om det er grundet religion, en ensporet definition af seksualitet, eller noget helt tredje, vil jeg ikke kommentere mere på.

Der findes en kultur omkring fodbolden, og ikke mindst udenfor fodbolden, der trænger til et opgør. At Liverpool vælger at være så markante og tydelige, som nu, er beundringsværdigt.

Særligt nu, hvor spillere som eks. Mohamed Salah og Sadio Mané har gjort sig selv til legender og forbilleder i deres respektive hjemlande, og som gode ambassadører for deres religion. I en tid hvor dette er tiltrængt!

Måske virker dét, at et brand melder klart ud, bekendt? Jeg skrev tidligere på året et indlæg om Nike’s kampagne med Colin Kaepernick.

Et brand der står for noget

Nike lancerede for ca. 1 år siden, september 2018, deres Colin Kaepernick kampagne. Ordlyden var:

“Believe in something, even if it means sacrificing everything”.

Her gik Nike ud og markerede sig, og ramte med ét adskillige af USA’s ømme punkter; Black Lives Matter bevægelsen, den ekstreme højrefløj, Donald Trump, de hvide ejere i NFL, debatten om Patriotisme vs. Protest.

De leverede altså et brand statement der står fuldstændigt klart for modtagerne. Uomtvisteligt.

“Her er vi, dette er hvad vi står for – du kan lide det eller lade være”

Nike’s eksempel bør vi lade os inspirere af, som både privatpersoner og virksomheder. Vær ikke bange for at være ‘noget’ eller ‘stå for noget’.
Hvis man tør proklamere hvad man står for, så ræsonnerer det med den målgruppe, for hvem man ønsker at være noget for.

Nike udtrykte sit standpunkt.

Folk brændte deres sneakers af.

Nike’s aktier styrtdykkede.

I et par dage.

Indtil de slog rekord og nåede deres højeste niveau, nogensinde. (Fortune.com)

Jeg tror ikke at Liverpools værdi vil dykke nævneværdigt på grund af et regnbueflag, men princippet er på sin vis det samme. Klubben er velvidende om at de har store mængder fans i lande, hvor dette emne mildest talt ikke er populært. Emnet kan tilmed selv være kontroversielt i hjemlandet, England. De er en historisk klub der repræsenterer en sport, hvor kulturen alle dage har været domineret af samme ensporede forestilling om manddom.

Alligevel markerer de sig. Hatten af for det.

Et skifte på vej?

Liverpools nuværende trøje kontrakt med New Balance udløber i 2020. Der florerer lige nu rygter om at Nike ønsker at tage over, og potentielt vil sikre Liverpool den mest indbringende kontrakt i hele ligaen nogensinde. Noget kunne tyde på at de, sammen, ville være et værdimæssigt godt match.
(Selvom jeg personligt er stor fan af New Balance samarbejdet)

Relevante facts:

  • Liverpool FC var i 2012 den første Premiere League klub til offentligt at være repræsenteret ved et LGBTQ+ event.
  • Justin Fashanu var i 1990 den første aktive engelske spiller der åbent erkendte at han var homoseksuel. Fashanu var tilmed den første sorte spiller, som blev købt for 1million pund. Da han sprang ud, gik karrieren nedad. Han oplevede at blive mobbet og ydmyget af trænere, medspillere og fans. Han endte med at tage sit eget liv i 1998. 37 år gammel.
  • Jeg er kæmpe Liverpool fan

Nyeste blogs

Har du læst de seneste blogs?

Dårligt design koster kassen

Dato: 18. Juni 2019 AalborgCorporate identity. Visuel Identitet. Brand identitet. Whatever. Uanset hvad du vælger at kalde det; så er det vigtigt. For dårligt design er dyrt - også selvom du tror du sparer penge. Sanse-overload Vi lever i en samtid, hvor vores hjerner...

Nike er kongerne af branding

Dato: 15. Maj 2019 AalborgDu skal stå for noget.. Nike er konger af branding 👑Hvad der indledningsvis virkede som en shitstorm, med kursfald og afbrændte sneakers, da de 'endorsede' Colin Kaepernick - endte med at øge Nikes markedsværdi. Markant. Jeg vil ikke...

Lömmel i Danskerbingo på P3

Dato: 28. Feb. 2019 "Har du været med i MGP - så ring!" Jeg hørte ikke selv radio men pludselig bliver jeg ringet op af min far, der råber at jeg skal ringe ind til P3. Så det gjorde jeg da. Grunden til min far insisterede på jeg ringede skyldes at jeg som 15 årig...